Acuut taken herschikken in de Acute Zorg

Timo de Raad is Physician Assistant in het UMC Utrecht (WKZ), Onderwijskundige en bestuurslid van Venticare

Bron: https://venticare.nl/

Er is een hoop te koop in een welvarend land als Nederland. Beademingsmachines, ziekenhuisbedden en infuuspompen. De kranten stonden afgelopen voorjaar vol van het feit dat er meer IC-bedden moesten komen. Maar langzaamaan kwam het besef dat een IC-bed meer is dan apparatuur. Er moet een patiënt in liggen en er dient personeel aan bed te staan.
Aan patiënten was er tijdens de eerste en huidige tweede coronagolf geen gebrek, aan verpleegkundigen des te meer. Ook over het tekort aan verpleegkundigen hebben de kranten vol gestaan. Door de huidige crisis is het acuut nodig nieuwe IC-verpleegkundigen te gaan opleiden. Volgens de CZO-eisen moet dit met een minimum van 2000 praktijkuren. Bij een fulltime dienstverband is dat zo’n 56 weken continue werken zonder vakantie. Dan is het niet zo gek dat er sinds maart niet een hele bulk IC-verpleegkundigen zijn bijgekomen.Nou ben ik van mening dat die 2000 uur uit de lucht gegrepen zijn en dat dit onderwijskundig niet te onderbouwen is. Het is een eenheidsworst waarbij geen rekening wordt gehouden met persoonlijke competenties en eerdere ervaring. Sommige collega’s hebben mogelijk aan 1000 uur klinische ervaring/opleiding voldoende, anderen zullen nog niet genoeg hebben aan 3000 uur. Zelfs als we de opleidingsduur naar 1000 uur teruggebracht hadden afgelopen maart en alleen top IC verpleegkundige in opleiding hadden gehad, was er nog niet genoeg tijd geweest. De oplossing moeten we dus ook ergens anders zoeken, ik denk zelf aan taakherschikking. Bij taakherschikking staat het beroep, of eigenlijk de taken en/of werkzaamheden die bij het beroep staan, centraal en niet de functie, of wat er dus op je badge staat. Taken worden over beroepen en beroepsgroepen verdeeld waarbij, als je dit goed doet, iedereen kan excelleren en dus doet waar hij of zij goed in is.

Denk bij taakherschikking aan het opbouwen van een beademingsmachines, de voorcontrole doen en zorgen dat het apparaat gebruiksklaar is. Dit is een taak die je als IC-verpleegkundige moet beheersen, maar moet deze dat altijd zelf uitvoeren? Moet je met twee IC-verpleegkundigen zijn als je de tubefixatie bij een stabiele patiënt aan de beademing vervangt, of kan dit ook met een IC-verpleegkundige en een verzorgende? Hoe vaak maak jij als verpleegkundige de medicatie voor patiënten klaar? Doet een apothekersassistente dit niet veel sneller, efficiënter en patiëntveiliger? Denk eens kritisch na welke taken jij op je afdeling kan herschikken en wie hiervoor nodig zijn? Algemeen verpleegkundigen? Niveau 3 verzorgenden? Doktersassistenten? Afdeling-assistenten? De schoonmaak? Het gaat om gebruik maken van ieders kennis en kunde, en deze collega’s laten groeien. Over de grenzen van je vak durven en kunnen kijken. En hierbij als verpleegkundige een nieuwe meer superviserende rol kunnen pakken, waarbij je coördineert, zorg verleent en samen de zorg voor onze acute patiënten excellent maakt.

 

Uw reactie

Velden voorzien van een * zijn verplicht

Nieuwsbrief

Mis niets meer en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de NAPA.

Contact opnemen?