Social media in de zorg

Social media in de zorg:

er gaat een wereld voor je open

/ netwerken

tekst Timo de Raad

beeld Getty mages

Het is zomer 2018, op Twitter spreekt @hugodejonge (minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) zich uit over taakherschikking in de zorg. Na een aantal reacties over en weer ontvang ik een DM (direct message) met de vraag of ik de minister wil uitnodigen bij mij op de afdeling. Februari 2019, minister Bruno Bruins bezoekt mijn werkplek om te praten over taakherschikking en te zien wat de zorg op de kinderintensivecare inhoudt. Dit is hoe social media gebruikt kunnen worden in de zorg: netwerken, persoonlijke verbinding en elkaar vinden.

Het is 18 maart 2019, na een indrukwekkende en hectische dag voor Utrecht, zit ik ’s avonds op de bank door mijn Instagramfeed te scrollen. Eén bericht valt op. Een foto van een houtkachel en een glas wijn, gepost door sehumcutrecht: ‘Zo zeg… Trots op ons team’. Een stroom van reacties en steunbetuigingen volgt. Het raakt mij, ik voel mee en voel me verbonden met deze collega’s die de slachtoffers hebben opgevangen van de aanslag in Utrecht. Nog een voorbeeld van social media in de zorg: actueel, persoonlijk en oprecht.

In contact staan met collega’s is essentieel voor ons werk

Medewerkers in de gezondheidszorg kunnen social media gebruiken om contact te leggen met collega’s binnen de eigen of andere beroepsgroepen en op de hoogte blijven van de nieuwste medische literatuur. Binnen Twitter zijn er feeds en Twitter­­accounts die je kunt volgen, met elke week of maand een selectie van voor jou relevante literatuur.

De verbinding via social media met collega’s wereldwijd is een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van social media in de gezondheidszorg. Over veel nieuwe literatuur worden samenvattingen geschreven, blogs gemaakt of infographics. Hierdoor is het makkelijk op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en als je vragen hebt zijn collega’s wereldwijd altijd bereid met je mee te denken of antwoord te geven. De meestgebruikte socialmediakanalen voor professionele ontwikkeling zijn Twitter, YouTube, Instagram, Facebook, Snapchat en LinkedIn.

Vacatures

Het hebben van een netwerk en in contact staan met collega’s is essentieel voor ons werk. Bij congressen is dit vaak een van de belangrijkste redenen om hierbij aanwezig te zijn. Een mooi voorbeeld van netwerk en het wereldwijde effect hiervan is het congres SMACC (Social Media And Critical Care). Begonnen als een kleine bijeenkomst voor artsen en verpleegkundigen die in contact stonden via social media, is het uitgegroeid tot hét te bezoeken congres, dit jaar in een uitverkocht Sydney Opera House in Australië met drieduizend bezoekers (smacc.net.au). Een andere veelgebruikte vorm van social media is LinkedIn. Via bijvoorbeeld het LinkedInaccount van de NAPA worden veel vacatures geplaatst en houdt de NAPA de achterban op de hoogte van ontwikkelingen die onze beroepsgroep aangaan. Binnen LinkedIn zijn er ook groepen actief over diverse onderwerpen. Een kwalitatief goede is bijvoorbeeld Research, Methodology, and Statistics: een groep met meer dan 150 duizend leden waarin je kunt vragen welke methodologie of statistiek je het beste kunt gebruiken voor je onderzoek of onderzoeksvraag.

Actief leren

Terwijl social media voor sommige opleiders en opleidingen nog relatief nieuwe of onbekende instrumenten zijn, gebruiken de studenten van vandaag ze al veel langer op grote schaal als communicatiemiddel in hun persoonlijke, professionele en educatieve leven. Social media verbeteren het gezondheidszorgonderwijs door studenten te betrekken bij het creëren van hun eigen kennis en door betrokkenheid, zelfreflectie en actief leren te bevorderen. Studenten kunnen Facebook of Google+ gebruiken voor onlinegroepssamenwerking, het delen van bronnen en (virtuele) ondersteuning door studiegenoten. Docenten kunnen YouTube-video’s opnemen over medische onderwerpen of verwijzen naar excellente educatieve gezondheidszorgkanalen op YouTube zoals de Kahn Academy (youtube.com/user/khanacademymedicine). De Kahn Academy is een non-profitorganisatie die gratis, kwalitatief hoogwaardig onderwijs ontwikkelt en deelt via YouTube, met als doel gezondheidszorgmedewerkers een leven lang te laten leren. Daarnaast worden wij op congressen steeds vaker aangemoedigd om vragen en ervaringen te tweeten, met hashtags om gerelateerde Twittergesprekken en onderwerpen te koppelen. Er zijn excellente blogs over verschillende specialismen in de gezondheidszorg zoals lifeinthefastlane.com (spoedeisende geneeskunde) en dontforgetthebubbles.com (kindergeneeskunde) met elk meer dan een miljoen unieke bezoekers per jaar.

Inspireren

Het afgelopen jaar is er een enorme stijging geweest van het aantal afdelingenaccounts op Instagram. Door stories en posts worden mensen enthousiast gemaakt over het werk in de gezondheidszorg en ontstaat er een netwerk van kennisuitwisseling. Mooie voorbeelden zijn ‘meisjes.van.de.anesthesie’ van het Amsterdam UMC, dat in korte tijd meer dan duizend volgers heeft gekregen, en ‘physician_assistant_life’, met meer dan 15 duizend volgers. Het gaat bij deze Instagramaccounts niet om de patiënten, maar om de mens achter de zorgverlener: Wat motiveert ons? Wat doen wij in onze vrije tijd? Maar ook: Waar lopen wij tegenaan? In de huidige tijd van personeels­­-te­korten zijn dit essentiële communicatiekanalen om ook toekomstige collega’s te inspireren en motiveren om te kiezen voor een carrière in de gezondheidszorg.

Goede start

Wij leven in een technologisch geavanceerde samenleving die continu verandert. Social media zijn hierbinnen een effectieve en uitgebreide tool voor mensen werkzaam in de gezondheidszorg. Wij kunnen social media gebruiken en inzetten om ons te ontwikkelen, te netwerken, patiënten voor te lichten en onze collega’s te scholen en te inspireren. Echter, met deze kansen komt er ook een verantwoordelijkheid bij: medewerkers in de gezondheidszorg moeten te allen tijde de vertrouwelijkheid en privacy van de patiënt garanderen en fungeren tevens als rol­model voor de gezondheidszorg en hun werkplek. Maar waar en hoe begin je nou en wat zijn de valkuilen? Mijn eerste tip is: gewoon dóén, meld je aan, ga kijken wat er gebeurt of vraag collega’s die actief zijn op social media om hulp. Voor een goede start op Twitter kun je de infographic gebruiken (zie blz. 18), of kom naar de socialmediaworkshop op PA-Invest 2019! •

netwerken /

Zo werkt Twitter

Sign up

Naam: Je eigen naam

Username: @kieswatjewilt

Foto/picture

kies een leuke foto

Schrijf een bio

Wat je bent | Wat je leuk vindt | Interesses | Denk aan gebruik # | views are my own | website link?

Follow

Volg mensen die content maken en delen die je interesseert

Followers

Mensen die de content die JIJ maakt en deelt interesseert

Reply

@iemand bericht naar iemand/ openbaar

Retweet

Hallo wereld! Kijk hier eens naar.

Interessant bericht!

Quote Tweet

Hier is mijn

mening. Geef

credits aan auteur

Like

Dit is goed!

opgeslagen in

favorieten

 

Schrijf een Tweet

Maximaal 280 karakters

Tweets door jezelf

@kieswat jewilt

Post op je eigen timeline en zichtbaar voor al je volgers

Tweets met een tag

@iemand

Post op timeline van @iemand en zichtbaar voor volgers van beiden

Overige functies

Direct message

Hastags #

Foto’s & video

Privébericht.
Niet openbaar zichtbaar
Labels.
Wees vindbaar en zoek d.m.v. #

Maak cover

Kies taal

Just do it!

Schema: Timo de Raad @broedertimo en Sandra Viggers @StarSkaterDK

netwerken /

Uw reactie

Velden voorzien van een * zijn verplicht

Nieuwsbrief

Mis niets meer en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de NAPA.

Contact opnemen?