Steeds meer mensen in de zorg kiezen ervoor als zzp’er te gaan werken. Maar waar moet je als startende zelfstandige allemaal aan denken? Hieronder een praktische checklist.
- Inschrijving BIG-register.
- Inschrijving Kamer van Koophandel. Die maakt meteen melding bij de belastingdienst. Hiervoor hoef je niets te doen.
- Inschrijving beroepsorganisatie/kwaliteitsregister.
- Aanvragen e-herkenning (bij een door de rijksoverheid erkende leverancier) om een aantal praktische zaken te regelen (zoals de meldplicht bij het CIBG).
- Meldplicht bij CIBG. Dit is een vereiste vanuit de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza).
- Aanvragen AGB-code (bij Vektis) om de geleverde zorg te kunnen declareren.
- Vraag een vog (verklaring omtrent gedrag) aan bij de gemeente om aan opdrachtgevers te kunnen verstrekken.
- Invullen van de vragenlijst van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Deze wordt digitaal toegestuurd na de inschrijving bij de KvK.
Tip: Gebruik de modelovereenkomst van opdracht op de website van de belastingdienst als je voor een opdrachtgever gaat werken. Er zijn geen specifieke modellen voor een physician assistant. Twijfel je welk model je kunt gebruiken? Laat je adviseren. Zorg er ook altijd voor dat je als PA afspraken hebt met een arts-specialist met wie je kunt overleggen.
- Kijk welke verzekeringen handig zijn om af te sluiten (arbeidsongeschiktheid, beroepsaansprakelijkheid, bedrijfsaansprakelijkheid, inventaris en goederen, rechtsbijstand). Als je in loondienst hebt gewerkt kun je bij het UWV een vrijwillige verzekering aanvragen. Dit kan voor een ziektewetverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Harde eis is dat dit gebeurt binnen dertien weken na afloop van het dienstverband of binnen dertien weken nadat de WW-uitkering is stopgezet. Meer informatie vind je op de website van het UWV.
- De AVG gaat over het verwerken (het opslaan, wijzigen, verwijderen, analyseren, delen of ordenen) van persoonsgegevens. Afhankelijk van jouw rol hierin en welke gegevens jij verwerkt moet je zelf beschikken over een aantal documenten (privacyverklaring, privacybeleid, verwerkingsregister, verwerkersovereenkomst, datalektregister). Controleer ook altijd of de praktijk van jouw opdrachtgever ‘AVG-proof’ is.
- Algemene voorwaarden zijn niet verplicht, maar wel te adviseren. Hierin neem je de afspraken op die gelden bij het afnemen van jouw diensten (bijv. betalingstermijnen).
- Denk na over een pensioenvoorziening. Deze moet je zelf regelen.
- Bepaal jouw uurtarief.
- Je bent verplicht patiëntendossiers bij te houden, zowel bij een opdrachtgever alsook in een eigen praktijk.
- Voldoe aan de eisen uit de Wkkgz (of als je voor een opdrachtgever werkt, controleer of dit goed geregeld is bij jouw opdrachtgever):
- bewaking en beheersing van de kwaliteit van de zorg;
- meldcode voor kindermishandeling en huiselijk geweld;
- procedure Veilig Incident Melden;
- klachtenregeling;
- klachtenfunctionaris.
- Let op de vereisten van de belastingdienst om gezien te worden als ondernemer. Zie dit artikel op napa.nl voor een link naar deze vereisten.
- Denk ook aan praktische zaken als: mailadres, telefoonnummer, zakelijke bankrekening, boekhoudprogramma, website, visitekaartjes, bekendheid via social media.
door: Jorine Barents, JB Juridisch Advies, jorine@jbja.nl
Reacties
Log in en reageer