Donderdag 1 november gaven minister Hugo de Jonge, minister Bruno Bruins en staatssecretaris Paul Blokhuis het startsein voor de publiekscampagne Ik Zorg. Hiermee willen de sector Zorg en Welzijn en de overheid nieuwe werknemers aantrekken. Hiermee willen de sector Zorg en Welzijn en de overheid nieuwe werknemers aantrekken.
In de campagne laten meer dan 600 mensen met uiteenlopende beroepen en opleidingen zien hoe veelzijdig werken in zorg en welzijn is. De campagne is onderdeel van het actieprogramma Werken in de Zorg, dat dit voorjaar is gestart.
Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid): “De opdracht waar we met elkaar voor staan is groot. Dit kabinet zet alles op alles om het tekort terug te dringen. Dat doen we samen met het onderwijs en werkgevers. En dat doen we in de regio: de vraag in Amsterdam is anders dan in Appingedam. Sinds 2017 zijn er al 39.000 mensen extra aangenomen in de sector. En ook de instroom in de opleidingen zorg- en welzijn nam met 7 procent toe. We zijn er nog lang niet, maar dit zijn bemoedigende signalen. Samen gaan we de klus klaren.”
Minister Bruno Bruins (Medische Zorg en Sport): “Met deze campagne laten we zien hoe mooi en divers het werk in zorg en welzijn is. Tegelijkertijd moeten we er ook voor zorgen dat het werk aantrekkelijker wordt, zodat mensen ook in de toekomst in de zorg willen blijven werken. Daarom kijken we hoe we het werk anders kunnen organiseren en hoe je het beste uit mensen kunt halen. Zoals bijvoorbeeld met de inzet van verpleegkundig specialisten of beeldbellen in de huisartsenzorg. Ook is het belangrijk om steeds weer te kijken hoe je de talenten van mensen het beste kunt inzetten.”
De campagne richt zich op iedereen die net is afgestudeerd, een carrièrestap wil maken, of als herintreder weer aan het werk wil. Ik Zorg campagne wordt zichtbaar via een televisiespot, bioscoopreclame en billboards, maar er komt ook voorlichting in de regio. Staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid): “Niemand kan beter uitleggen waarom werken in zorg en welzijn zo bijzonder en betekenisvol is dan de mensen die dat zelf elke dag met hart en ziel doen. Daarom staan de medewerkers zelf centraal in deze campagne. Zo gaat een ambassadeursbrigade van zo’n 150 jonge professionals op basis van hun eigen verhaal in gesprek met middelbare scholieren over werken in Zorg en Welzijn.”
PA Milou van Ingen werd via het Radboud UMC voordragen om mee te doen aan deze campagne.
“Als phyician assistant voer ik zelfstandige medische taken uit die artsen ook uitvoeren. Ook behandel ik patiënten zelfstandig, onder supervisie van een arts. Om dit werk te kunnen doen, heb ik de masteropleiding physician assistant gevolgd.
Ik werk op de intensive care neonatologie. Mijn allereerste patiëntje was al na een zwangerschap van 24 weken geboren. Hij lag meer dan vier maanden bij ons en moest ontzettend veel doorstaan, maar telkens weer krabbelde hij erbovenop. Zijn ouders sturen mij nog elk jaar foto’s van hem: een kind dat het goed doet op school, zich goed ontwikkelt en er harstikke goed uitziet. Als ik die foto’s krijg, ben ik trots op mijn vak.
Helaas zien we ook geregeld dat een kindje het niet overleefd. Dan zie ik het als mijn kracht om een gezin daarbij maximaal te ondersteunen zodat het op een mooie manier afscheid kan nemen.
In 2015 heb ik een soortgelijke afdeling opgezet in Tanzania. Daar is de babysterfte tien keer zo hoog als in Nederland. De combinatie van werken in een land waar alle techniek mogelijk is en in een land waar heel weinig kan, vind ik een uitdaging.”
Heeft u als PA ook meegedaan aan de campagne?
NAPA wil graag weten welke PA’s mee hebben gedaan aan deze publiekscampagne om dit op NAPA website te vermelden. Wij ontvangen graag een mail met uw verhaal en poster.
Voor meer informatie over de campagne: www.ontdekdezorg.nl en #IkZorg
Reacties
Log in en reageer